De Alchemist – boekrecensie

Over het boek

De Alchemist:

De jonge schaapherder Santiago heeft één grote wens: de wereld bereizen tot in alle uithoeken om zo uit te vinden hoe deze in elkaar zit. Zijn dromen over een verborgen schat zetten hem aan tot een zoektocht. Na veel omzwervingen ontmoet hij in Egypte de alchemist, die over grote spirituele wijsheid beschikt. Hij adviseert de jongen: ‘Luister naar je hart. Dat kent alles, omdat het afkomstig is van de ziel van de wereld en daar ooit naar zal terugkeren […] Waar je hart is, is ook je schat.’

Over de schrijver

Paulo Coelho is een Braziliaanse schrijver, geboren in 1947. Wanneer hij gaat studeren kiest hij Rechten, maar stopt met deze studie wanneer hij merkt dat hij zijn studie verwaarloost. Hij wil zijn droom verwezenlijken en schrijver worden. Zijn vader beschouwde zijn vroege interesse in de literatuur als een vorm van afwijkend gedrag. Pogingen om hem te ‘genezen’ versterkten echter zijn artistieke belangstelling, die hij uitleefde in de hippie-beweging van Brazilië.

Later in de jaren 70 maakte hij met zijn vrouw een reis door Europa, waar het concentratiekamp Dachau grote indruk maakte. Naar eigen zeggen had hij daar een visioen, waarin een man aan hem verscheen, en kwam hij twee maanden later die man werkelijk tegen in Amsterdam. De man raadde hem aan zich te bekeren tot het katholicisme, en een pelgrimsreis naar Santiago de Compostella te ondernemen.

In 1986 besluit Paulo Coelho om daadwerkelijk de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela te gaan lopen. Na het lopen van deze route besluit Coelho om het tekstschrijven en de journalistiek achter zich te laten en zich te concentreren op het schrijven van romans.

Zijn eerste boek wordt in 1987 gepubliceerd en gaat over zijn ervaringen tijdens de pelgrimstocht: De pelgrimstocht naar Santiago. Dagboek van een magiër. Een jaar later in 1987 verschijnt De Alchemist, die zorgt voor Coelho’s internationale doorbraak. In 29 landen staat dit boek op nummer één van de bestsellers en tot nu toe er zijn meer dan 32 miljoen exemplaren over de hele wereld van verkocht.

Hij heeft het Paulo Coelho Institute opgericht dat voorziet in hulp en mogelijkheden voor de minderbedeelden in Brazilië, vooral kinderen en ouderen. Hij is geëerd met vele internationale prijzen, waaronder de Crystal Award van het World Economic Forum voor zijn gehele oeuvre en de Franse Ordre National de la Légion d’Honneur.

Paulo Coelho schreef in totaal 29 boeken die in meer dan 80 talen zijn vertaald en in meer dan 168 landen worden uitgegeven. Paulo Coelho heeft meer dan 27 miljoen volgers via de sociale media.

Mijn mening

Paulo Coelho zoekt graag de diepere laag. In zijn leven, maar ook in zijn boeken neemt hij geen genoegen met ‘het is nu eenmaal zo’. Hij toetst zijn eigen spiritualiteit aan de wereld en zoekt een manier om de heelheid van het leven en de wereld te duiden.

In de Alchemist geeft hij de lezer de mogelijkheid om ook zelf op zoek te gaan en de woorden en gebeurtenissen door te laten werken in hun leven. Het boek staat vol wijsheden en verteld een prachtig verhaal over de zoektocht van een jonge herder. Hij maakt de omgeving levend in zijn taal waardoor ik de oosterse specerijen bijna ruik en de woestijnwind voel.

Het boek is niet zo dik en binnen één ruk had ik het uit. Heerlijk om over door te mijmeren en mooie gesprekken over te voeren! Dit is ook echt een boek om in buddyread of met een groepje te lezen en er daarna over door te praten.

Echt een aanrader om te lezen, en ik ben heel benieuwd: heb jij dit boek gelezen, en wat vond je ervan?

⭐⭐⭐💫

Dit boek ook lezen?!